Εδώ θα βρεις επιπλέον υλικό από το μάθημά μας.

Κυριακή 26 Μαΐου 2013

εργασία θρησκευτικών από Γρηγόρη Κ.

Ο χριστιανικός ναός, που αναφέρεται συχνά ως εκκλησία, είναι ο τόπος συνάθροισης και λατρείας των πιστών στον Χριστιανισμό.


Οι χριστιανικοί ναοί έχουν χτιστεί σε διάφορους ρυθμούς. Τυπικά παραδείγματα σε ελληνικές εκκλησίες η βασιλική και ο βυζαντινός ρυθμός.
Στους ορθόδοξους ναούς, όταν μπεις συναντάς αριστερά και δεξιά τα δύο προσκυνητάρια με τις εικόνες του Χριστού και της Παναγίας. Όταν προχωρήσεις θα δεις σκάμνους, τον άμβωνα, τα ψαλτήρια και το μητροπολιτικό ή δεσποτικό θρόνο. Στο βάθος βρίσκεται το τέμπλο (εικονοστάσι) με την Ωραία Πύλη και τις εικόνες. Πίσω από το τέμπλο βρίσκεται το ιερό, που περιλαμβάνεται από την Αγία Τράπεζα, τη Θεία Προσκομιδή και πολυθρονάκια όπου μπορεί να εισέλθει και να καθίσει μόνο το αρσενικό φύλο.
Ἀρχικὰ οἱ χριστιανικοὶ ναοὶ ἦσαν ἁπλὰ κτίσματα, ἐπιμήκη, τύπου «Βασιλικῆς», ὅπως ὀνομάζονται. Κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους ἄρχισε νὰ προστίθεται στὴ στέγη τῆς Βασιλικῆς ὁ τροῦλος. Ἀργότερα ὁ ναὸς παίρνει μορφὴ σταυροῦ καὶ στὸ κέντρο καλύπτεται μὲ τροῦλον. Εἶναι ὁ λεγόμενος βυζαντινὸς σταυροειδὴς ναὸς μετὰ τρούλου. Κυρίως ἀπὸ τὸν 6ον αἰώνα, μετὰ τὸ κτίσιμο τοῦ περίλαμπρου ναοῦ τῆς Ἁγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως, ὁ τροῦλος καθιερώνεται στοὺς περισσότερους ναοὺς τῆς Ἀνατολικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ἔτσι ὁ τροῦλος γίνεται τὸ χαρακτηριστικὸ γνώρισμα τοῦ Ὀρθοδόξου ναοῦ.
Στὴ Δυτικὴ Ἐκκλησία διαμορφώθηκε ἕνα διαφορετικὸ εἶδος ἀρχιτεκτονικῆς. Τὰ τόξα στὶς πόρτες, παράθυρα καὶ παντοῦ σπάζουν στὴν κορυφή, ποὺ συμβολίζουν τὴν προσπάθεια τοῦ πιστοῦ νὰ ὑψωθεῖ στὸν οὐρανό. Αὐτὴ τὴν ἔννοια ἔχουν καὶ τὰ πανύψηλα καμπαναριὰ καὶ τά τόξα στὴν στέγη τῶν ναῶν ποὺ ὑψώνονται στὸν οὐρανό.
Ἕνας ὕμνος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας λέγει: «Ὅταν βρισκόμαστε στὸν ναὸν αἰσθανόμαστε ὅτι στὸν οὐρανὸ στεκόμαστε». Καὶ εἶναι γεγονός. Ἀπὸ πάνω ὑψώνεται ὁ τροῦλος μὲ τὸν Κύριο, ποὺ ἔχει στραμμένα τὰ μάτια Του στοὺς πιστούς. Στὴν κόγχη τοῦ Ἁγίου Βήματος τοῦ ναοῦ, μεταξὺ τρούλου-οὐρανοῦ καὶ γῆς ὑπάρχει ἡ εἰκόνα τῆς ἐνσαρκώσεως τοῦ Κυρίου (ἡ Θεοτόκος Μητέρα μὲ τὸν Υἱὸν της Ἰησοῦ). Αὐτὸ συμβολίζει τὴν ἑνότητα τοῦ οὐρανοῦ μὲ τὴ γῆ, ἀπὸ τὴν ἡμέρα ποὺ ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ γεννήθηκε ὡς ἄνθρωπος.
Βεβαίως ὑπάρχουν κι ἄλλοι ἀρχιτεκτονικοὶ τύποι Ὀρθοδόξων ναῶν, ἀλλὰ ὁ πλέον ἀντιπροσωπευτικὸς τύπος εἶναι μὲ τροῦλο.



ΔΙΑΦΟΡΕΣ

- Οι  ναοί στην Κένια δεν έχουν καμπαναριό.

 - Οι ναοί της Ελλάδας έχουν τρούλο και είναι μεγαλύτεροι. .

 








ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ

 - Οι ναοί  της Κένιας και της Ελλάδας είναι φτιαγμένοι με απλά υλικά όπως λάσπη , πέτρες , ξύλα και λαμαρίνες.

- Οι ναοί στις δυο χώρες έχουν σταυρό.










3 σχόλια: