Εδώ θα βρεις επιπλέον υλικό από το μάθημά μας.

Για τους Γονείς

Σελίδες αγωνίας και προβληματισμού, με κέντρο τα παιδιά μας.


  • Τα ερεθίσματα που δέχεται ο παιδικός εγκέφαλος και η διαχείρισή τους

    Η απόρριψη των συχνών ερεθισμάτων από τον “κατάλογο” αυτών στα οποία θα διαλέξουμε να δώσουμε προσοχή βρίσκει την απόλυτη εφαρμογή της στην περίπτωση του …ονόματός μας! Συμβαίνει, λοιπόν, συχνά, ειδικά τις τελευταίες ώρες των μαθημάτων, που το κουρασμένο παιδικό μυαλό απορρίπτει όλο και μεγαλύτερο μέρος των ερεθισμάτων που δέχεται, να καλώ επανειλημμένα και με διαφορετική ένταση φωνής κάθε φορά το όνομα ενός παιδιού (π.χ. “Παναγιώτη!”) και αυτό να μην ανταποκρίνεται, σαν να μην το έχει ακούσει καν. 

    Εκεί είναι που επιστρατεύω τον …Πελοπίδα! Μόλις φωνάξω αυτό το σπάνιο όνομα (προσωπικά, δεν έχω γνωρίσει ποτέ κάποιον που να το έχει), το παιδί γυρίζει αμέσως το κεφάλι του προς εμένα, οποιοδήποτε κι αν είναι το όνομά του, γιατί θέλει να δει ποιος είναι ο Πελοπίδας. Ίσως αυτό να σας φαίνεται απίστευτο, αλλά, για τους λόγους που αναφέραμε, είναι απόλυτα αποτελεσματικό (μπορείτε να το δοκιμάσετε κι εσείς)!

    Για να γυρίσουμε, όμως, στο θέμα των ερεθισμάτων που ή επεξεργάζεται ή αποθηκεύει ανεπεξέργαστα ο εγκέφαλος, πρέπει να επισημάνουμε τα ακόλουθα.
    1) Το ποσοστό των ερεθισμάτων που μπορεί να επεξεργαστεί ένας εγκέφαλος εξαρτάται από το πόσο “κουρασμένος” είναι, κάτι που έχει να κάνει με το πόσα ερεθίσματα έχει επεξεργαστεί ήδη στη διάρκεια της ημέρας, καθώς και από την ικανότητα επεξεργασίας που έχει από κατασκευής και από εξάσκηση (το σκάκι βοηθά πολύ σ’ αυτό το δεύτερο και, τώρα τελευταία, δεν παίζω τόσο καλά -γεράματα!).
    2) Τα παραπάνω, καθώς και αυτά που θ’ ακολουθήσουν, δεν αφορούν ακραίες περιπτώσεις (Δ.Ε.Π.Υ.), που χρήζουν ειδικής βοήθειας.
    3) Οι μη επεξεργασμένες πληροφορίες αποθηκεύονται μεν, αλλά, λόγω της μη συνειδητής επεξεργασίας τους, δεν συνδέονται λογικά με ένα ευρύτερο σύνολο πληροφοριών (μην ξεχνάμε ότι η λογική προϋποθέτει τη συνείδηση), με αποτέλεσμα να ανασύρονται για χρήση σε άσχετα θέματα με τα οποία δεν τα συνδέει σχεδόν τίποτα. Για παράδειγμα, όταν ρώτησα παιδιά της έκτης δημοτικού να μου πουν “γιατί το νερό λέμε ότι είναι καλός αγωγός της θερμότητας, που το βλέπουμε αυτό;”, πήρα απαντήσεις του τύπου “γιατί το 70% του σώματός μας είναι νερό” (κάτι που θα ταίριαζε σαν απάντηση στο ερώτημα “γιατί είναι σημαντικό το νερό για την υγεία μας;”) και “γιατί χωρίς νερό δεν μπορούμε να ζήσουμε” (κάτι που θα ταίριαζε σαν απάντηση στο ερώτημα “γιατί πρέπει να κάνουμε σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων;”), απαντήσεις, δηλαδή, που καμία λογική σχέση δεν είχαν με το ερώτημα, εκτός από το γεγονός ότι αναφέρονταν στο νερό.
    Με άλλα λόγια, οι ανεπεξέργαστες πληροφορίες δεν είναι λειτουργικές, αφού βρίσκονται μέσα στο μυαλό μας “ως πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι”. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους αποτυχίας της λεγόμενης υπνοπαιδείας (ο άλλος είναι ότι, πολλές φορές, ο εκπαιδευόμενος μετέβαινε από ελαφρύ σε …βαρύ ύπνο!).
    4) Το “αντίδοτο” στα παραπάνω είναι η βιωματική μάθηση, που βασίζεται στο γεγονός ότι μία γνώση είναι τόσο πιο λειτουργική, όσο με πιο πολλά άλλα ερεθίσματα σχετίζεται. Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε ότι οτιδήποτε μάθουμε συνδέεται αυτόματα με τα ερεθίσματα που δεχόμαστε την ώρα που το μαθαίνουμε, όπως ήχοι, εικόνες, μυρωδιές, ακόμα και η στάση του σώματος. Έτσι, είναι ευκολότερο ν’ ανασυρθεί όταν υπάρχει ένα ή περισσότερα απ’ αυτά τα ερεθίσματα. Κλασσικό παράδειγμα, το παιδάκι που έχει μάθει το ποίημά του κουνώντας ρυθμικά το σώμα του μπρος-πίσω και το ξεχνά όταν του ζητάμε να σταματήσει να κουνιέται! Αυτό το έλεγα και στα παιδιά μου, όταν διάβαζαν για τις εξετάσεις, ώστε να μην διαβάζουν π.χ. ξαπλωτά και με συνοδεία μουσικής, αφού οι συνθήκες εξέτασης θα ήταν -φυσικά- πολύ διαφορετικές. Αυτός είναι και ο λόγος της εκπαίδευσης σε συνθήκες προσομοίωσης, π.χ. πτήσεων, πριν από την εκπαίδευση σε πραγματικές συνθήκες.
    5) Κλείνω με την επισήμανση ότι, σύμφωνα με τις συμβουλές των γιατρών, η ενασχόληση με την κάθε είδους οθόνη, ώστε να διατηρήσουμε το μυαλό μας στη …θέση του, δεν πρέπει να υπερβαίνει τη μία με μιάμιση ώρα ημερησίως (δεν χαρακτήριζαν άδικα οι παλιοί την τηλεόραση “χαζοκούτι”).
    Αν σκεφτούμε ότι, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, τα ελληνόπουλα βρίσκονται μπροστά σε οθόνη πάνω από τέσσερις με πέντε ώρες ημερησίως, νομίζω ότι είναι μεγάλη απαίτηση από μέρους μας να μπορούν να προσέξουν και στο μάθημά μας!
    Η ευθύνη, λοιπόν, ανήκει στους γονείς που, χωρίς να συνειδητοποιούν πολλές φορές το κακό που κάνουν, αφήνουν τα παιδιά τους χωρίς έλεγχο μπροστά στην κάθε είδους οθόνη. Δυστυχώς, η επικράτηση των έξυπνων κινητών (smartphones), που ουσιαστικά αποτελούν μίνι υπολογιστές, και η δυνατότητα σύνδεσή τους στο διαδίκτυο, καθιστά την εφαρμογή αυτού του ελέγχου από πολύ δύσκολη ως αδύνατη.
    Ελπίζω όλα τα παραπάνω να βοηθήσουν συναδέλφους και γονείς στον καθημερινό αγώνα που δίνουν για τη μόρφωση της νέας γενιάς, που γίνεται κάτω από όλο και πιο δύσκολες συνθήκες.
    Ελπίζω ακόμα, να έγινε σαφές ότι είναι άδικο να στρεφόμαστε εναντίον αυτής της γενιάς με σχόλια του τύπου “Εμείς, μπορεί να’ μασταν ξυπόλητα, αλλά μάθαμε γράμματα, γιατί ακούγαμε αυτά που μας έλεγε ο δάσκαλος σαν ευαγγέλιο. Τα σημερινά παιδιά τα έχουν όλα και δεν κάθονται να μάθουν ούτε πόσο κάνει ένα κι ένα!”.
    Οι νέες συνθήκες απαιτούν και νέες μεθόδους. Καλό κουράγιο, λοιπόν, σε όλους μας!

     

  • Ιστορία είναι η επιστήμη που μελετά το παρελθόν των Προγόνων.
 Η ιστορία υπήρξε πάντοτε, για τους μεγάλους, το μέσον για να ανασυνδέσουν το χθές με το σήμερα.  Η γνώση της Ιστορίας είναι όπλο, Λαός χωρίς ιστορία, λαός χωρίς παρελθόν.
*Άνθρωποι και κυβερνήσεις ποτέ δεν διδάχτηκαν τίποτα από την Ιστορία, ούτε ποτέ καθόρισαν την δράση τους επάνω σε αλήθειες και αρχές στηριγμένες σ' αυτήν *
(Χέγκελ)
*Η ιστορία είναι θεματοφύλακας μεγάλων πράξεων, μάρτυρας του παρελθόντος, παράδειγμα και δάσκαλος για το παρόν και μεγάλος σύμβουλος για το μέλλον.*
(Μιγκέλ Ντε Θερβάντες)
*Την ιστορία μελέτα παιδί μου, γιατί έτσι όχι μόνο τον εαυτό σου και τη ζωή σου θα κάμεις ένδοξη και χρήσιμη στην ανθρώπινη κοινωνία, αλλά και το μυαλό σου οξυδερκέστερο και διαυγέστερο.*
(Ιπποκράτης)
Όποιος ξεχνάει την ιστορία του είναι υποχρεωμένος να την ξαναζήσει*. (Σανταγίανα Ισπανός Φιλόσοφος)

  • Προσοχή στα κινητά τηλέφωνα και την ακτινοβολία


Για τη συμμόρφωση στην έκθεση σε ακτινοβολία ραδιοσυχνοτήτων απαιτείται ελάχιστη απόσταση 1,5 cm ανάμεσα στο σώμα του χρήστη και το ακουστικό, συμπεριλαμβανομένης της κεραίας.”

Στην πρώτη εικόνα, μια θερμογραφική απεικόνιση χωρίς καμιά έκθεση σε επιβλαβή ακτινοβολία κινητού. Στην δεύτερη εικόνα, μια θερμογραφική απεικόνιση μετά από μια 15λεπτη κλήση με κινητό. Οι κίτρινες και κόκκινες περιοχές δείχνουν τις θερμικές συνέπειες που προκαλούν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία.

Η επιδημιολόγος Devra Davis του Πανεπιστημίου Πίτσμπουργκ προτείνει να διατηρείται ένα κινητό τηλέφωνο όχι πολύ κοντά στο κεφάλι ή το σώμα,
χρησιμοποιώντας ενσύρματα ακουστικά ή το μεγάφωνο του τηλεφώνου. Τα παιδιά θα πρέπει να γράφουν μηνύματα αντί να κάνουν κάνουν κλήσεις, και οι έγκυες γυναίκες θα πρέπει να κρατάνε τα τηλέφωνα μακριά από την κοιλιά.
 ΕΡΕΥΝΑ Πανεπ/μιου Αθηνών 2017: Το ΚΙΝΗΤΟ ακτινοβολεί και ΣΚΟΤΩΝΕΙ!!!

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Όχι κινητά τηλέφωνα σε παιδιά κάτω των 12

 Οι επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης κινητού στα παιδιά









  • Προβληματισμοί...



  • Πορφυριοs Συμπεριφορα Των Γονεων προs Τα Παιδια   





  • Kάποιες συμβουλές αναφορικά με την καθημερινή μελέτη των παιδιών στο σπίτι, καθώς είναι ένα θέμα που  προβληματίζει πολλούς γονείς


Τι να κάνετε: 
-Από την Α' δημοτικού, δείξτε στο παιδί σας πως θα οργανώνει το διάβασμα του.
- Οργανώστε κατάλληλα το χώρο που διαβάζει.
- Ορίστε μια συγκεκριμένη ώρα που θα ξεκινά το διάβασμα.
- Αποφύγετε την τηλεόραση πριν το διάβασμα- αποσυντονίζει τα παιδιά.
- Επιβραβεύστε την προσπάθεια και όχι μόνο το αποτέλεσμα.
- Μάθετε στο παιδί να βρίσκει τα κεντρικά σημεία του μαθήματος. π.χ. στην Ιστορία να σημειώνει κάποιες λέξεις - κλειδιά.
- Η μελέτη να είναι αποδοτική και όχι κουραστική.
- Ελέγχετε κάθε 15 λεπτά περίπου την πρόοδο του παιδιού στο διάβασμα, ειδικά όταν το παιδί είναι μικρό ή αν έχει μαθησιακές δυσκολίες.
- Φροντίστε να κάνει διαλείμματα, κάθε μισή ώρα περίπου.
- Βρείτε κίνητρο να ολοκληρώνει γρήγορα το διάβασμα π.χ. μια βόλτα, ένα παιχνίδι.
- Αν δεν γνωρίζει την απάντηση κάποιας άσκησης (στα μαθηματικά συνήθως συμβαίνει πιο συχνά) προσπαθήστε να την εξηγήσετε. Αν και πάλι δεν καταλαβαίνει, πείτε του να πει στον εκπαιδευτικό ότι δεν μπορεί να τη λύσει. Το να αντιγράψει μια άσκηση χωρίς να την καταλαβαίνει δεν έχει κανένα νόημα!
- Κατανοήστε και συμπαρασταθείτε στο παιδί σας αν είναι κουρασμένο ή απογοητευμένο, ενθαρρύνοντας το και βοηθώντας το να ξεμπλοκάρει!
- Δείξτε στο παιδί πως θα φτιάχνει την τσάντα του και δώστε του υπευθυνότητα για αυτό. " Η μαμά μου δεν μου έβαλε το τετράδιο της φυσικής στην τσάντα"....! Πόσο άσχημο ακούγεται όταν το παιδί το λέει στη δασκάλα!!
- Καλό είναι να ξεκινάει το διάβασμα των πιο δύσκολων μαθημάτων πρώτα.
- Διδάξτε το παιδί πάντα να ελέγχει αυτά που γράφει.
- Χρησιμοποιήστε κλεψύδρα ή χρονόμετρο. Βοηθούν το παιδί να κάνει τις εργασίες πιο γρήγορα και να έχει την αίσθηση του χρόνου. Τι να μην κάνετε - Μην κάθεστε από πάνω του, ούτε δίπλα του όταν διαβάζει! Αφήστε το μόνο του στο δωμάτιο του και να πάτε μόνο αν ζητήσει την βοήθεια σας!
- Μην διαβάζετε εσείς τις εκφωνήσεις των ασκήσεων - έτσι δεν θα μάθει να κατανοεί το ζητούμενο των ασκήσεων.
- Μην διαβάζετε εσείς το μάθημα του παιδιού για να το μάθει, αφήστε το να διαβάσει μόνο του!
- Μην δίνετε έτοιμες τις απαντήσεις. Καλύτερα η εργασία του να είναι μέτρια αλλά να είναι δική του παρά άριστη και να είναι δική σας!
- Μην δίνετε υπερβολική αξία στους βαθμούς- είναι αρκετά υποκειμενικοί. - Μην συγκρίνετε την απόδοση του παιδιού σας με άλλα.
- Μην χάνετε την ψυχραιμία σας! Οι φωνές δεν ωφελούν, αντίθετα δημιουργούν μια κακή συνήθεια που χαλάει τη διάθεση όλων στο σπίτι. - Μην χρησιμοποιείτε ποτέ φράσεις όπως " είσαι ηλίθιος και δεν καταλαβαίνεις" και άλλα παρόμοια και εντελώς απαράδεκτα. Αν ένα παιδί ακούει συνέχεια ότι είναι χαζό, στο τέλος θα το πιστέψει και θα συμπεριφέρεται ανάλογα!
- Μην χρησιμοποιείτε λεκτική ή σωματική βία, για κανέναν λόγο, πόσο μάλλον για το διάβασμα! - Μην φτιάχνετε εσείς την σχολική του τσάντα γιατί θα βρεθείτε να το κάνετε αυτό μέχρι και στο Γυμνάσιο!!
- Όταν εξετάζετε το παιδί σε ένα μάθημα, μην περιμένετε να σας το πει παπαγαλία. Κάντε μικρές ερωτήσεις και να δίνετε χρόνο στο παιδί να σκεφτεί για να απαντήσει. - Μην λέτε στο παιδί "άντε ξεκίνα επιτέλους, διάβασε, γράψε" κλπ. Χρησιμοποιήστε θετικές προτάσεις όπως " έλα να διαβάσεις τώρα που είσαι ξεκούραστος" ή "όσο πιο γρήγορα διαβάσεις τόσο περισσότερο χρόνο θα έχεις να παίξεις".
-Μην μεταδίδετε δικές σας ανησυχίες στο παιδί.
- Μην κάνετε το παιδί σας να φοβάται την αποτυχία. Όλοι κάποια στιγμή θα πρέπει να αντιμετωπίσουν έναν κακό βαθμό ή μια κακή απόδοση σε ένα διαγώνισμα.

Σοφία Τσιντσικλόγλου Ειδική Παιδαγωγός paidagwgos.blogspot.gr



  • Ενημερωτική εργασία για το EDMODO.





 Διαβάστε επιστολή του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Αγίου Δημητρίου προς τους γονείς εδώ και ενημερωθείτε για άλλα θέματα που μας αφορούν εδώ: http://www.sepead.gr .

   ___________________________________________

  • Το χάρισμα της δυσλεξίας και πώς μπορούμε να το διατηρήσουμε ή να το καταστρέψουμε!

 Η μαθησιακή δυσκολία είναι η μια μόνο πλευρά της Δυσλεξίας,αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε τις ειδικές ικανότητες του χαρισματικού δυσλεξικού ατόμου, που μπορούμε να τις συνοψίσουμε ως εξής:
Βασικές δεξιότητες του δυσλεξικού ατόμου
  1. Χρησιμοποιεί τις νοητικές ικανότητες για να διαφοροποιεί και να δημιουργεί νέες παραστάσεις
  2. Έχει υψηλή επίγνωση του περιβάλλοντος
  3. Έχει μεγαλύτερη από το συνηθισμένο περιέργεια
  4. Σκέπτεται περισσότερο με εικόνες παρά με λέξεις
  5. Έχει διαισθητικές ικανότητες
  6. Σκέπτεται πολυαισθητηριακά
  7. Μπορεί να βιώσει τη σκέψη ως πραγματικότητα
  8. Έχει ζωηρή φαντασία
Οι παραπάνω ικανότητες μπορεί να καταπιεσθούν, να ακυρωθούν ή να καταστραφούν από τις άστοχες
ενέργειες των γονέων και των εκπαιδευτικών. Η θετική πλευρά συνήθως μένει στην αφάνεια και το δυσλεξικό άτομο βιώνει μόνο την αρνητική πλευρά
ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΥΣΚΟΛΙΑ
Η Δυσλεξία είναι η μητέρα των μαθησιακών δυσκολιών. Η δυσλεξία δεν έχει βιολογικό υπόβαθρο αλλά είναι το αποτέλεσμα μιας αντίδρασης στο αίσθημα της σύγχυσης. Ο άνθρωπος χρησιμοποιεί δύο είδη σκέψης: α) λεκτική β) εικονική Η φυσική ομιλία έχει ταχύτητα 150 λέξεων το λεπτό ή 2,5 λέξεις ανά δευτερόλεπτο.Ένας εκφωνητής ραδιοφώνου μπορεί να φτάσει τις 200 λέξεις.Πάνω από 250 λέξεις το λεπτό η ομιλία δεν γίνεται κατανοητή. Η εικονική σκέψη είναι πολύ γρηγορότερη. Το δυσλεξικό άτομο συνήθως σκέπτεται εικονικά και δεν χρησιμοποιεί τον εσωτερικό μονόλογο και γιαυτό διαβάζει δυνατά για να ακούει αυτό που διαβάζει. Το διάβασμα όμως μπορεί να παρουσιάσει κενά με τις λέξεις, που δεν ανταποκρίνονται στην εικονική σκέψη με αποτέλεσμα το άτομο να περιέλθει σε κατάσταση σύγχυσης.
Αποτελέσματα της σύγχυσης (Disorientation)
Στην περίπτωση του αποπροσανατολισμού όλες οι αισθήσεις εκτός από τη γεύση υπολειτουργούν καθώς επίσης και η αίσθηση της αφής, της ισορροπίας, της κίνησης και της αίσθησης του χρόνου.Οι δυσλεξικοί από μόνοι τους δημιουργούν καταστάσεις αποπροσανατολισμού που οδηγούν σε καταστάσεις ονειροπόλησης.
Στην Αγγλική γλώσσα υπάρχουν 200 λέξεις που δημιουργούν καταστάσεις αποπροσανατολισμού επειδή δεν γίνονται κατανοητές και αφήνουν κενά στο νόημα
(trigger words).Συνήθως είναι τα άρθρα, οι μονοσύλλαβες λέξεις και μερικές δισύλλαβες
Δυσκολίες στην ανάγνωση
Η ανάγνωση είναι η πιο περίπλοκη λειτουργία του εγκεφάλου. Η ποικιλία των γραμμάτων και οι καλλιτεχνικές παραστάσεις τους δημιουργούν προβλήματα στα δυσλεξικά άτομα. Η αγγλική γλώσσα είναι η δυσκολότερη για τους δυσλεξικούς, γιατί περιέχει 44 διαφορετικούς χαρακτήρες στην προφορά.
Προβλήματα στα Μαθηματικά
Η αναριθμησία ή δυσαριθμησία δεν απαντάται σε όλα τα δυσλεξικά παιδιά (acalculia or dyscalculia).Τα συμπτώματα αυτά συμβαίνουν στην περίπτωση που υπάρχει δυσκολία στην αίσθηση του χρόνου που επιδρά στον αποπροσανατολισμό της οπτικής και ακουστικής αντίληψης και στην αίσθηση της ισορροπίας. Η αίσθηση του χρόνου έχει σχέση με το εσωτερικό ρολόι, που μπορεί να επιβραδύνει ή να επιταχύνει την αντίληψη του χρόνου και εξαρτάται από την έκκριση της ντοπαμίνης. Άμεση σχέση με την αίσθηση του χρόνου έχει και η έννοια της ακολουθίας των χρονικών γεγονότων και της διαδοχής των αριθμών.
Τα απλά και τα ανώτερα μαθηματικά συντίθενται από την έννοια της διαδοχής και του χρόνου.Για τα δυσλεξικά παιδιά πρέπει να εμπεδωθούν τρείς έννοιες α) χρόνος β) διαδοχή ως προς την ποσότητα,το μέγεθος,το χρόνο ή τη σημασία γ) τάξη ως προς τα αντικείμενα στις κατάλληλες θέσεις και συνθήκες. Αξίζει να σημειωθεί ότι χρόνος,διαδοχή και τάξη έχουν άμεση σχέση με τη μουσική γιαυτό πολλοί μαθηματικοί είναι και καλοί μουσικοί.
Προβλήματα γραφής
Η αγραφία ή δυσγραφία είναι προβλήματα που σχετίζονται με τον αποπροσανατολισμό των δυσλεξικών.Οι δίοδοι του εγκεφάλου που χρησιμοποιούνται έχουν την τάση να ισχυροποιούνται.Ιδιαίτερη δυσκολία παρατηρείται στις διαγώνιες γραμμές όχι μόνο στα  γράμματα οπως το Α και το Μ αλλά και στην αναπαράστασή τους με πλαστελίνη.Για να διορθωθεί αυτή η κατάσταση πρέπει να ανοίξει το κανάλι του εγκεφάλου με τον κατάλληλο προσανατολισμό στο χώρο και το χρόνο.
ADD ( Attention Deficit Disorder)
Η εύκολα αποσπώμενη προσοχή πολλές φορές συνοδεύεται και από την υπερκινητικότητα. Χαρακτηριστικό της ικανότητας προσοχής είναι η επικέντρωσή της σε ένα συγκεκριμένο έργο ή αντικείμενο.Τα δυσλεξικά άτομα έχουν τη δυνατότητα επικέντρωσης της προσοχής σε ένα θέμα,μπορούν όμως παράλληλα να έχουν μεγαλύτερη αντίληψη του περιβάλλοντος απ’οτι τα κανονικά παιδιά.
Τα δυσλεξικά παιδιά επίσης επειδή έχουν μεγαλύτερη περιέργεια και μπορούν να επικεντρώνουν την προσοχή τους σε ό.τι τα ενδιαφέρει. Η ανία επίσης καταλαμβάνει συχνά τα δυσλεξικά παιδιά που προσφεύγουν στην ονειροπόληση ή στη διάσπαση της προσοχής
Η υπερκινητικότητα δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στη σχολική τάξη. Στα δυσλεξικά παιδιά συνυπάρχει με την αποδιογράνωση, τον αποπροσανατολισμό  και με την παραμόρφωση της αίσθησης της ισορροπίας και της κίνησης.
Αδεξιότητα
Μερικά δυσλεξικά παιδιά πάσχουν από αδεξιότητα (dyspraxia). Χαρακτηριστική είναι η  παροιμία: δεν μπορεί να περπατήσει και να μασά τσίχλα συγχρόνως..Η κατάσταση αυτή οφείλεται  στην έλλειψη της αίσθησης ισορροπίας και κίνησης.Το βασικό χαρακτηριστικό του  προσανατολισμού είναι η σταθερή και ακριβής αντίληψη του χώρου και του χρόνου με συντονισμό των κινήσεων της γενικής και της λεπτής κινητικότητας.
Συμβουλευτική του προσανατολισμού
Όταν το άτομο μάθει πώς να εξαφανίζει τις πολλαπλές αντιλήψεις του περιβάλλοντος τότε μπορεί να προσανατολισθεί αυτόματα.
Η ικανότητα της σκέψης με τις λεγόμενες trigger words λύνει το πρόβλημα του αποπροσανατολισμού.Η συνεχής παρουσίαση λέξεων σε καρτέλες επιτείνουν την ανία και τον αποπροσανατολισμό.Φαίνεται όμως ότι μόνο οι ευχάριστες και ελκυστικές εμπειρίες διατηρούνται στη μνήμη. Προτείνεται η τρισδιάστατη κατασκευή των γραμμάτων και των λέξεων με πλαστελίνη ή πηλό και η φωναχτή απαγγελία.
Ζαν Πιαζέ: Κάθε φορά που διδάσκουμε ένα παιδί κάτι το εμποδίζουμε από το να το ανακαλύψει μόνο του!
Η θεωρία της σχετικότητας στον Αϊνστάιν συνελήφθη σε κατάσταση ονειροπόλησης (daydream) κατά την οποία ταξίδευε σε μια ακτίνα φωτός χρησιμοποιώντας την εικονική σκέψη, που είναι 400-2000 φορές γρηγορότερη από τη λεκτική σκέψη.εξ ού και η παροιμία: Μιά εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις.
Για την αντιμετώπιση της ονειροπόλησης συνιστάται η θεραπεία με την έρπυση λόγω του ότι οι δυσλεξικοί θεωρείται ότι δεν την βίωσαν, αλλά περπάπτησαν απευθείας.
Χαρακτηριστικά του δυσλεξικού είναι η εικονική σκέψη, η διαισθητική σκέψη, η πολυδιάστατη σκέψη και η περιέργεια.
Οι κυριότερες αισθήσεις που πάσχουν στον αποπροσανατολισμόείναι η όραση η ακοή, η ισορροπία, η κίνηση και ο χρόνος.
Όραση: Σχήματα και ακολουθίες γραμμάτων ανεστραμμένες, λάθη στην ορθογραφία, πήδημα γραμμών στην ανάγνωση και τη γραφή, απάλειψη σημείων της στίξης, παράλειψη γραμμάτων και αριθμών
Ακοή: Δυσκολία παραγωγής φθόγγων και συμπλεγμάτων, λάθος ήχοι από λάθος χώρο
Ισορροπία/κίνηση: Ζάλη και ναυτία, υπερκινητικότητα, έλλειψη συντονισμού κινήσεων
Χρόνος: Υπερ ή υπό-κινητκότητα, δυσκολία εκμάθηση ώρας, υπερβολική ονειροπόληση, δυσκολία αλληλουχίας.
Καταναγκαστικές λύσεις: Ηχητικό αλφάβητο, απομνημόνευση, ακατάλληλες στάσεις του σώματος, εξάρτηση από τους άλλους. Αποφυγή έργου.
Το μάτι του νού
Το επίκεντρο της αντίληψης. Το συγκεκριμένο σημείο μπορεί να έχει διαφορετικές θέσεις (Mind’s eye) Το φανταστικό σημείο αναφοράς, που βοηθά στον προσανατολισμό.Τα δυσλεξικά άτομα περιφέρουν το μάτι τους γύρο από ένα αντικείμενο ή γράμμα όπως ο έλικας του ελικοπτέρου.
Διδασκαλία της Αλφαβήτου
Το παιδί κατασκευάζει όλα τα γράμματα με πλαστελίνη και απαντά ότι αυτό το κατασκεύασμα είναι δικό του, στη συνέχεια αγγίζει και λέει  με τη σειρά τις ονομασίες των γραμμάτων από το α ως το ω και αντίστροφα. Στη συνέχεια μαθαίνει το προηγούμενο και το επόμενο γράμμα με τη σειρά και με τυχαία σειρά( να θυμηθούμε και λίγο την παλιά παιδαγωγική,που τα παιδιά μάθαιναν πρώτα τα γράμματα απέξω και ανακατωτά!) Η γενίκευση μπορεί να επεκταθεί με εντοπισμό γραμμάτων στα λεξικά.Το κόμμα και η τελεία γράφονται και λεκτικά προκειμένου να μπούν στη θέση τους.Η  ίδια διαδικασία μπορεί να γίνει και με τα μαθηματικά σύμβολα. Στη διδασκαλία των λέξεων προηγείται η αναπαράσταση με πλαστελίνη (touch and say) και μετά γίνεται η γραφή.
Στη διδασκαλία της Γραμματικής ως προς την έννοια του ουσιαστικού γίνεται με την αναπαράσταση προσώπου, ζώου και πράγματος.
Ασκήσεις ισορροπίας
Η σύγχυση αριστερού-δεξιού με μαλακό μπαλάκι που δεν αναπηδά κατά προτίμηση από πλαστικό. Από απόσταση 2 έως 3 μέτρα ρίχνουμε τη μια μπάλα στοχεύοντας στο στήθος του παιδιού για να την πιάσει με το ένα χέρι και τη δεύτερη μπάλα να την πιάσει με το άλλο χέρι χωρίς να χάσει την ισορροπία του. Μετά ρίχνουμε ταυτόχρονα και τις δυο μπαλες για να πιάσει τη μια με το ένα χέρι και την άλλη με το άλλο, μετά τις πετάμε προς τη μια και την άλλη πλευρά του σώματος.
Έχοντας ορίσει ένα σημείο αναφοράς στον τοίχο ζητάμε από το παιδί να επικεντρώσει εκεί την προσοχή του και να ισορροπίσει στο ένα πόδι.
Προτάσεις εντοπισμού αδυναμιών του δυσλεξικού παιδιού
Η ψυχοδιαγνωστική αξιολόγηση συντελείται με μια σειρά διαγνωστικών εργαλείων με τη χρησιμοποίηση και των νέων τεχνολογιών.Ο εκπαιδευτικός μπορεί με τη συστηματική παρατήρηση και τη χρήση εκπαιδευτικών διαγνωστικών μέσων να εντοπίσει δυνατότητες και αδυναμίες. Τα βιβλία του ΟΕΔΒ Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας, είναι και διαγνωστικά εργαλεία με το συστηματικό τσεκάρισμα των αδυναμιών για κάθε παιδί ξεχωριστά.
Η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης μας δίνει μια εικόνα των δυνατοτήτων των παιδιών με δυσλεξία έτσι ώστε να μην εντοπίζουμε μόνο τις αδυναμίες,αλλά και τις δυνατότητές τους.
Βιβλιογραφία
  • David R.D.(1997) The Gift of Dyslexia(Why some of the smartest people can’t read and how they can learn) New York:Penguin
  • Theano Panagiotopoulou(2012)La deslexie et les difficultes qu’elle poser a l’etablisement de la relation pedagogique Univ.Pari 8.
  • Πειραματικό αναλυτικό πρόγραμμα για ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
  • Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας ΟΕΔΒ

 -----------------------------------------------------------

  • Αν η κρίση ήταν παραμύθι πώς θα τέλειωνε;

  Με τη φράση «ζήσανε αυτοί καλά και εμείς χειρότερα», λέει ο γνωστός συγγραφέας και εγκληματολόγος, Ευγένιος Τριβιζάς σε συνέντευξή του στην Ελευθεροτυπία.


  •  Το πιο σπουδαίο δώρο για τα παιδιά; 

«Ο χρόνος που τους αφιερώνουμε».

 Στην ερώτηση τί κάνει ο δάσκαλος όταν βλέπει ορθογραφικά λάθη, απαντά:
 «Σκέφτεται ότι σοβαρότερα από τα ορθογραφικά είναι τα λάθη της ζωής και από αυτά πρέπει να προφυλάξει κυρίως τους μαθητές του».

 Ο κ. Τριβιζάς αναφέρει πως «η διαδικασία της μάθησης θα μπορούσε να γίνει πολύ πιο ελκυστική αν μπολιαζόταν με χιούμορ και φαντασία», ενώ ερωτηθείς για το πώς θα ξεκινούσε το μάθημα των Θρησκευτικών απαντά: «Ο Θεός να βάλει το χέρι του».

Στην ερώτηση για το τί συμβαίνει όταν πεθαίνει η παιδικότητα, αναφέρει:
 «Δεν πεθαίνει. Κρύβεται ντροπιασμένη ή φοβισμένη και περιμένει τη στιγμή που θα απαλλαγούμε από την έπαρση της σοβαροφάνειας». «Όταν ήμασταν παιδιά, ψάχναμε με τις ώρες για να βρούμε τετράφυλλα τριφύλλια. Τώρα που μεγαλώσαμε, ψάχνουμε με τις ώρες για να βρούμε ταξί. Όταν ήμασταν παιδιά, ελπίζαμε να γίνει ένα θαύμα και να πέσει στα χέρια μας ένα πεφταστέρι. Τώρα που μεγαλώσαμε, ελπίζουμε να γίνει ένα θαύμα και να μας πέσει η πίεση», λέει επίσης.

 Στην ερώτηση τί θα έβαζε σε μια σχολική κασετίνα, απαντά:
«Μια γόμα που σβήνει τα δάκρυα και μια ξύστρα για ουρανοξύστες».

 -________________________________________________-

  • Λέο Μπουσκάλια : Να ζεις ν' αγαπάς και να μαθαίνεις


    (αφορά το μάθημα "ύμνος στον άνθρωπο" Γλώσσα Δ' τάξης,  γ' τεύχος σελ. 50)
    Η παραποίηση της ανθρωπολογίας του Σοφοκλή στο Δημοτικό Σχολείο. Περισσότερα: http://www.antibaro.gr/article/1783, Ἀντίβαρο

    «Από την εποχή που μίλησε ο Όμηρος ως τα σήμερα, μιλούμε, ανασαίνουμε και τραγουδούμε με την ίδια γλώσσα».
    Γιώργος Σεφέρης
    • SIR KEN ROBINSON - ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ

    • Φέρτε την επανάσταση στην εκπαίδευση!

    1 σχόλιο: