Σκοπός της
φιλαναγνωσίας είναι η εξοικείωση του μικρού μαθητή με το βιβλίο και την
ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του με το λογοτεχνικό
βιβλίο. Αυτή η σχέση θα το βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική και
δημιουργική του σκέψη, να δραστηριοποιήσει τη φαντασία του και την
εφευρετικότητά του, να εμπλουτίσει την αισθητική του καλλιέργεια, να
δοκιμάσει τα συναισθήματά του αναπτύσσοντας έτσι τη συναισθηματική του
νοημοσύνη, να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση με έμμεσο και βιωματικό
τρόπο, και εν κατακλείδι να συγκροτήσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του.
Μέσα όμως από τη διαδικασία της φιλαναγνωσίας επιτυγχάνονται και επιμέρους στόχοι, όπως:
• καλλιέργεια αναγνωστικής απόλαυσης
• άσκηση της δεξιότητας της προσεκτικής ακρόασης και ως εκ τούτου πρόληψη φαινομένων διάσπασης προσοχής, όταν δεν οφείλεται σε παθογόνα αίτια, που είναι πολύ συχνή στις μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου
• καλλιέργεια δεξιότητας αναδιήγησης ιστοριών, συναισθημάτων ή καταστάσεων
• ανάπτυξη δυνατότητας κατανόησης κειμένου
• ανάπτυξη συνεργατικής ικανότητας
• ανάπτυξη επικοινωνιακής ικανότητας
• αφηγηματική ικανότητα
• εξοικείωση με τη λειτουργία ομάδων
• δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και δημιουργικότητας μέσα στην τάξη, η οποία σταματά να αποτελεί ένα άθροισμα μεμονωμένων μαθητών αλλά γίνεται μια «κοινότητα αναγνωστών».
Μέσα όμως από τη διαδικασία της φιλαναγνωσίας επιτυγχάνονται και επιμέρους στόχοι, όπως:
• καλλιέργεια αναγνωστικής απόλαυσης
• άσκηση της δεξιότητας της προσεκτικής ακρόασης και ως εκ τούτου πρόληψη φαινομένων διάσπασης προσοχής, όταν δεν οφείλεται σε παθογόνα αίτια, που είναι πολύ συχνή στις μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου
• καλλιέργεια δεξιότητας αναδιήγησης ιστοριών, συναισθημάτων ή καταστάσεων
• ανάπτυξη δυνατότητας κατανόησης κειμένου
• ανάπτυξη συνεργατικής ικανότητας
• ανάπτυξη επικοινωνιακής ικανότητας
• αφηγηματική ικανότητα
• εξοικείωση με τη λειτουργία ομάδων
• δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και δημιουργικότητας μέσα στην τάξη, η οποία σταματά να αποτελεί ένα άθροισμα μεμονωμένων μαθητών αλλά γίνεται μια «κοινότητα αναγνωστών».
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ
Η διδασκαλία της περίληψης είναι σημαντικός διδακτικός στόχος καθώς η περίληψη μπορεί να θεωρηθεί ξεχωριστό είδος κειμένου επειδή ο αναγνώστης μπορεί να την αναγνωρίσει από τα γλωσσικά σημάδια που παραπέμπουν κατευθείαν στο πρωτότυπο κείμενο. Πιο συγκεκριμένα η σχολική περίληψη είναι μια γλωσσική άσκηση στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα από την οποία επιδιώκεται:
- η κατανόηση του κειμένου
- η πληροφόρηση των άλλων με σαφή και λιτό τρόπο για το περιεχόμενο του κειμένου
Τα παιδιά εξασκούνται στη συγγραφή της περίληψης με τον παρακάτω τρόπο:
Πρώτο βήμα: Μελέτη του κειμένου,καταγραφή των λεπτομερειών :
(α) Προσεκτική ανάγνωση.
Εντοπισμός άγνωστων λέξεων –στοιχείων, σύλληψη του νοηματικού κέντρου του κειμένου.
(β) Εύρεση και γραφή των λεπτομερειών, μέσω της τεχνικής των πλαγιότιτλων.
Δεύτερο βήμα:Επιλογή των στοιχείων που είναι χρήσιμα στην περίληψη. Καταστρώνω το σχεδιάγραμμα της περίληψης.
Η καταγραφή των σημειώσεων δε σημαίνει ότι όλο αυτό το υλικό θα χρησιμοποιηθεί στην περίληψη.Γι΄ αυτό χρειάζεται προσοχή στη διάκριση των αναγκαίων στοιχείων από τα περιττά. Αυτό προϋποθέτει την οργάνωση των σημειώσεων - πλαγιότιτλων σ΄ ένα σχεδιάγραμμα με τη γνωστή δομή μιας παραγράφου.
Τρίτο βήμα :Συγγραφή της περίληψης
1. Ακολουθούμε προσεκτικά το σχεδιάγραμμα της περίληψης.
2. Θυμόμαστε ότι η περίληψη δεν είναι το ίδιο το κείμενο αλλά πιο σύντομο (μια μεγάλη παράγραφό ή μια σελίδα) και αποτελεί νέα εργασία, η οποία δεν πρέπει να προδίδει το πνεύμα του συγγραφέα.
3. Αποφεύγουμε την υπερβολική γενίκευση και αφαίρεση.
4. Χρησιμοποιούμε με φειδώ λέξεις ή φράσεις από το κείμενο, δίνοντάς τες σε εισαγωγικά.
5. Απέχουμε από κάθε είδους κριτική ή σχολιασμό ή αξιολόγηση του αρχικού κειμένου.
http://zeus.pi-schools.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου