Εδώ θα βρεις επιπλέον υλικό από το μάθημά μας.

Δευτέρα 17 Μαρτίου 2014

Εγκλίσεις (Στεφανια)

Οι διάφορες μορφές που παίρνει το ρήμα για να εκφράσει τη διάθεση ή τη γνώμη αυτού που μιλάει (ομιλητή) ονομάζονται εγκλίσεις. 

Με τη βοήθεια των εγκλίσεων μπορούμε να δείξουμε αν η πράξη που περιγράφεται είναι:
  • οριστική (πραγματική/βέβαιη)
  • υποτακτική (επιθυμητή/αβέβαιη)
  • προστακτική (απαιτούμε να γίνει)

Οι εγκλίσεις χωρίζονται σε:
  • προσωπικές (οριστική, υποτακτική, προστακτική)
  • απρόσωπες (απαρέμφατο, μετοχή)



  • Η οριστική, η υποτακτική και η προστακτική ονομάζονται προσωπικές εγκλίσεις, γιατί έχουν ξεχωριστούς τύπους για τα διάφορα πρόσωπα κάθε αριθμού, π.χ. τρέχω, τρέχεις, τρέχει… 
  • Αντίθετα το απαρέμφατο και η μετοχή ονομάζονται απρόσωπες εγκλίσεις γιατί δεν έχουν ξεχωριστούς τύπους για τα διάφορα πρόσωπα κάθε αριθμού, π.χ. δένοντας, αγαπημένος.


Προσωπικές εγκλίσεις:
  • Η οριστική εκφράζει ένα γεγονός βέβαιο και πραγματικό (σε κατάφαση ή άρνηση ή ερώτηση).

π.χ.
- Αύριο θα πάμε εκδρομή.
- Δε θα πάμε εκδρομή αύριο.
- Θα πάμε εκδρομή αύριο;

Οριστική έγκλιση έχουν όλοι οι χρόνοι των ρημάτων. Τα ρήματα που βρίσκονται σε οριστική έγκλιση έχουν άρνηση δε(ν).

  • Η υποτακτική φανερώνει κάτι που επιθυμούμε ή περιμένουμε να γίνει.

π.χ.
- Θέλει να αποκτήσει καινούργιο ποδήλατο.
- Ας βιαστούμε καλύτερα.

Σχηματίζουμε την υποτακτική βάζοντας μπροστά από το ρήμα ένα από τα μόρια αςνα ή κάποιον από τους συνδέσμους για να, όταν, πριν, άμα ή το αρνητικό μόριο μη(ν). Τα ρήματα που βρίσκονται σε υποτακτική έγκλιση έχουν άρνηση μη(ν).

Η υποτακτική σχηματίζει:
- Ενεστώτα: να γράφω – να γράφομαι
- Αόριστο: να γράψω – να γραφτώ
- Παρακείμενο: να έχω γράψει – να έχω γραφτεί

  • Η προστακτική φανερώνει προσταγή, επιθυμία, ευχή.
π.χ. 
- Κάτσε κάτω αμέσως.
- Φέρε μου ένα ποτήρι νερό.
- Γίνε καλά, αγόρι μου.


Η προστακτική σχηματίζει:
- Ενεστώτα: γράφε, γράφετε – (γράφου), γράφετε
- Αόριστο: γράψε, γράψτε – γράψου, γραφτείτε
- Παρακείμενο (σπάνια): έχε γραμμένο, έχετε γραμμένο 

Τα ρήματα που βρίσκονται σε προστακτική έγκλιση έχουν άρνηση μη(ν).

Απρόσωπες εγκλίσεις:
  • Η μετοχή αποτελεί έναν ρηματικό τύπο άλλοτε άκλιτο (τρέχοντας, χτυπώντας) και άλλοτε κλιτός με τρία γένη (αγαπημένος, αγαπημένη, αγαπημένο) που λειτουργεί ως επίθετο.

  • Το απαρέμφατο είναι άκλιτος ρηματικός τύπος που μας χρησιμεύει στο να σχηματίζουμε τους συντελεσμένους χρόνους των ρημάτων.

π.χ.
Παρακείμενος: έχω βάψει – έχω βαφτεί
Υπερσυντέλικος: είχα βάψει – είχα βαφτεί
Συντελεσμένος μέλλοντας: θα έχω βάψει –θα έχω βαφτεί





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου